Scholen en stagebedrijven vinden dat stages voor middelbare scholieren belangrijk kunnen zijn. Zowel scholen als bedrijven zijn er vaak enthousiast over. In het voortgezet onderwijs zijn stages verplicht voor bepaalde leerrichtingen. Soms kiezen scholen ervoor om ook andere leerlingen een stage te laten doen. Die inzet kan beter worden benut, concludeert de Inspectie van het Onderwijs in een verkennend onderzoek. Scholen kunnen nog beter nadenken over wat ze met hun stages willen bereiken en kunnen bijvoorbeeld de stages beter evalueren.

Scholen zien meerwaarde, maar de kwaliteit is nog niet structureel in beeld

Uit het onderzoek blijkt dat scholen zien dat stages meerwaarde geven in het onderwijs. Tegelijkertijd kunnen scholen lastig aantonen wat die meerwaarde precies is, doordat de scholen niet structureel de kwaliteit van de stages in het oog houden. Al ondernemen de onderzochte scholen daar wel allerlei acties voor. Voor stages gelden wettelijke eisen. Niet alle onderzochte scholen blijken daaraan te voldoen. Dat speelt vooral bij leer-werktrajecten.

Kansen voor grotere impact en hogere kwaliteit

De Inspectie van het Onderwijs ziet dat de onderzochte scholen verschillende mogelijkheden hebben om de impact van de stages verder te vergroten en de kwaliteit van stages te verstevigen. Dat kan onder meer door de stagedoelen concreet te maken. Ook helpt het als de scholen de kwaliteitseisen concreter formuleren, en die delen met alle betrokkenen. Bij betere zorg voor kwaliteit hoort ook systematisch evalueren, stelt de inspectie.

Verder is het belangrijk dat scholen aan de praktijkbegeleiders goede kaders meegeven en voldoende faciliteiten bieden. Meer in het algemeen raadt de inspectie scholen aan om niet zelf het wiel uit te vinden, maar hun licht op te steken bij collega-scholen, het praktijkonderwijs of mbo’s. En in ieder geval moeten de betrokken scholen ervoor zorgen dat leer-werktrajecten voldoen aan de wettelijke vereisten.

Onderzoek om eerste beeld te schetsen

De inspectie voerde dit verkennende onderzoek uit om een eerste beeld te schetsen over hoe scholen zorgen voor een goede kwaliteit van stages binnen het voortgezet onderwijs. De inspectie keek in een steekproef bij 18 scholen naar stages in de bovenbouw van het beroepsgerichte vmbo (inclusief leer-werktrajecten) en het praktijkonderwijs.

Tot nu toe was er weinig bekend over de kwaliteitsborging van stages binnen het voortgezet onderwijs. Terwijl stages belangrijk kunnen zijn, en ze voor leer-werktrajecten en praktijkonderwijs een essentieel onderdeel van het onderwijs zijn.

Stages helpen leerlingen namelijk kennis te maken met de beroepspraktijk en met de maatschappij. Daarnaast kunnen leerlingen tijdens een stage oefenen met sociale en communicatieve vaardigheden. Een stage kan een enkele meeloopdag zijn, maar het kan ook bestaan uit meerdere stagedagen per week, waarbij leerlingen zelfstandig werkzaamheden uitvoeren.

Beeld: © Inspectie van het Onderwijs