In gesprek over digitale geletterdheid op school
In de reflectiewijzer Digitale geletterdheid komen de volgende aspecten aan bod:
- Digitale geletterdheid op onze school
- Doelen en doorgaande lijnen
- Ontwikkeling en differentiatie
- Zicht op digitale geletterdheid
Verder met digitale geletterdheid op school
Op deze pagina vindt u bij enkele aspecten verwijzingen naar aanvullende informatie.
NRO heeft in kaart gebracht wat er bekend is uit onderzoek over digitale geletterdheid. Daarnaast zijn er handvatten om zelf aan de slag te gaan, praktijkvoorbeelden en vind je er als verdieping een selectie van verwijzingen naar handboeken, wetenschappelijke studies en andere kennisbronnen. Er zijn pagina's voor Mediawijsheid en voor Computational thinking. Verder is er een pagina met Voorwaarden voor digitale geletterdheid.
Het hebben van goede digitale vaardigheden is ook in de toekomst belangrijk. Echter niet alle leerlingen blijken digitaal vaardig te zijn. Met 5 tips wil Kennisnet ervoor zorgen dat er structureel aandacht is en blijft voor digitale geletterdheid in het onderwijs. Bekijk 5 tips om digitale geletterdheid structureel aandacht te geven.
Maike Kouwenhoven en Raymond Trippe (beleidsmedewerkers Onderwijs Kwaliteit & Innovatie, Lucas Onderwijs) vertellen over hun ervaringen in het begeleiden van diverse visietrajecten rondom digitale geletterdheid. Bekijk Krachtig innoveren bij Lucas Onderwijs: ‘Enthousiasme alleen is niet genoeg’.
Samenhang draagt bij aan betekenisvolle leeractiviteiten en structurele aandacht voor digitale geletterdheid. Kijk naar haakjes en mogelijkheden voor samenhang tussen inhouden van digitale geletterdheid en inhouden van andere leergebieden. Hierover leest u binnenkort meer op de website van SLO.
De uitwerkingen van SLO in de vorm van inhoudslijnen kunnen een hulpmiddel zijn om digitale geletterdheid te combineren met andere leergebieden. Bekijk de Inhoudslijnen.
De uitwerkingen van SLO in de vorm van inhoudslijnen kunnen een hulpmiddel zijn om digitale geletterdheid te combineren met andere leergebieden. Bekijk de Inhoudslijnen.
Op Leraar24 vertellen Linda van Leuken en Joost Peeters (beiden leerkracht op één van de basisscholen van SPO Venray) hoe zij vakoverstijgend werken aan leerdoelen van digitale geletterdheid. Tevens vertelt Stijn Hendriks (ict-, wetenschap- en techniekcoördinator) in de video welke ondersteuning ze daarbij hebben gekregen. Bekijk Digitale doeners: Van taal tot rekenen.
Op deze website van Openbaar Onderwijs Groningen wordt de opgedane kennis en ervaring gedeeld rondom het project ‘Doorlopende leerlijn Digitale Geletterdheid’. In de video krijg je een korte introductie over ‘digitale geletterdheid’ en hoor je de ervaringen van de deelprojectleiders. Bekijk Doorlopende leerlijn digitale geletterdheid – Openbaar Onderwijs Groningen.
De Kennisrotonde heeft een literatuurstudie uitgevoerd naar effectieve manieren om te differentiëren in de klas. Het gaat daarbij om variatie in instructietijd, groeperingsvormen en leermiddelen. Dit biedt ook aanknopingspunten voor digitale geletterdheid. Bekijk Effectieve manieren om te differentiëren in de klas.
Hoe bereid je jouw leerlingen in de groep voor op een digitale wereld? Elise Kramer (leerkracht groep 7 en 8) en Wim Hilberdink (docent voortgezet onderwijs) vertellen aan de hand van praktijkvoorbeelden hierover. Bekijk Hoe mediawijs ben je zelf?
Leerlingen brengen veel tijd online door, thuis maar ook op school. Kennisnet helpt je verder met 4 praktische gesprekstips en voorbeeldvragen om in de klas met leerlingen te praten over wat ze online meemaken. Bekijk Wat maken leerlingen mee online: vragen en gesprekstips.
Formatief evalueren is een manier om de ontwikkeling van leerlingen goed in beeld te krijgen en te houden. Juist ook bij digitale geletterdheid. Formatief evalueren staat in dienst van leren en doelgericht onderwijs en biedt leerkracht en leerlingen inzicht in het leerproces. Zij gaan met elkaar in gesprek en geven samen het leren vorm. SLO heeft een website ontwikkeld met veel praktische informatie over formatief evalueren.