Jaarverslag 2024: Prioriteit voor kwaliteitsonderzoek bij scholen en opleidingen
In 2024 gaf de Inspectie van het Onderwijs prioriteit aan risico-kwaliteitsonderzoeken en steekproef-kwaliteitsonderzoeken bij scholen en opleidingen. Zo kregen we beter zicht op de onderwijskwaliteit van scholen en opleidingen. Ook voerden we sneller interventies uit wanneer de situatie daarom vroeg.
Aanwezig waar nodig: focus op risicogericht toezicht
De inspectie wil aanwezig zijn waar dat het meest nodig is. Daarom zet de inspectie haar capaciteit in op plekken waar risico’s spelen. Via een jaarlijkse prestatie- en risicoanalyse worden scholen en besturen geïdentificeerd waar extra toezicht nodig is. Ook wanneer we signalen krijgen over een school of instelling, doen we onderzoek.
Verkenning van onaangekondigd toezicht
We brachten in 2024 een verkenning uit over hoe onaangekondigde toezichtactiviteiten ons toezicht kunnen versterken. We werken enkele specifieke vormen van onaangekondigd toezicht verder uit en toetsen deze op effectiviteit, haalbaarheid en uitvoerbaarheid.
Vertrouwensinspecteurs
Het aantal meldingen over seksuele intimidatie, seksueel misbruik, psychisch en fysiek geweld, discriminatie en radicalisering neemt toe. In het schooljaar 2022-2023 registreerden de vertrouwensinspecteurs 1005 dossiers. Afgelopen schooljaar waren dat er 2317. Een dossier kan meerdere meldingen van dezelfde situatie bevatten, gedaan door verschillende personen. We zien met name in de sectoren primair en voortgezet onderwijs een stijging van het aantal meldingen.
Transparantie en continue verbetering
De inspectie werkt op basis van wet- en regelgeving, beoordeelt onafhankelijk en legt verantwoording af aan beleidsmakers en politiek. Tegelijkertijd blijft de inspectie kritisch op het eigen functioneren. We evalueren en verbeteren ons toezicht continu. In het jaarlijkse tussentijdse onderzoek voor onze ISO-certificering werden onder andere onze verbetercultuur en de aandacht voor een passende organisatie-inrichting benoemd. Van 2024 tot 2026 doet Oberon een grootschalig onderzoek naar de effecten van ons toezicht op besturen. Samen met de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) onderzoeken we de effectiviteit van onderwijstoezicht.

Vooruitblik: meer scholen in beeld
De Inspectie blijft werken aan een optimale toezichtmix en verkent mogelijkheden om scholen vaker te bezoeken. Hiermee wordt toezicht nog effectiever en blijft de inspectie de kwaliteit van het onderwijs nauwgezet volgen.