Hoewel er signalen zijn over hoge studie-uitval of studievertraging onder studenten van zorgopleidingen in het hoger onderwijs, bevestigen trends in de cijfers dit niet. De inspectie vergeleek de cijfers van voltijds zorgopleidingen binnen het bekostigd hoger onderwijs met cijfers van de overige opleidingen binnen het hoger onderwijs. Er werden 3 aspecten van studiesucces bekeken: uitval, overstap en diplomarendement.
Uitval uit het hoger onderwijs
De uitval van zorgopleidingen in het hoger onderwijs is lager dan bij de overige opleidingen binnen het hoger onderwijs. 15% van de studenten die in 2022-2023 startten met een hbo-bachelor in de zorg, viel uit in het eerste jaar. Bij andere hbo-bachelors viel 16,4% van de studenten uit. Bij universitaire bachelors in de zorg viel 3,1% van de studenten uit, ten opzichte van 7,5% bij andere universitaire bachelors. Bij universitaire masters viel 3,1% van de studenten uit, ten opzichte van 4,9% bij andere universitaire masters. In de jaren na 2022-2023 vielen steeds minder studenten uit. Dit geldt zowel voor zorgopleidingen als voor andere opleidingen.
Overstap naar een andere ho-opleiding
Het percentage studenten dat wisselt van opleiding is bij voltijd bacheloropleidingen in de zorg lager dan bij de overige voltijd bacheloropleidingen. 18% van de studenten die in 2022-2023 startten met een hbo-bachelor in de zorg wisselen van opleiding. Bij andere hbo-bachelors wisselt 22,2% van de studenten. Bij universitaire bachelors in de zorg wisselt 16,8% van de studenten, ten opzichte van de 19,3% bij andere universitaire bachelors.
Daarbij kiest een derde deel van de studenten die wisselen binnen een zorgopleiding, voor een andere zorgopleiding. In het wetenschappelijk onderwijs stapt 50 tot 60% over naar een andere zorgopleiding.
Het aantal studenten dat een diploma haalt
Het diplomarendement bij bacheloropleidingen in de zorg ligt hoger dan bij de overige bacheloropleidingen. Dit geldt voor zowel hbo- en universitaire bacheloropleidingen. Diplomarendement is het percentage studenten dat een diploma heeft gehaald binnen de nominale studietijd plus 1 jaar. De nominale studietijd is de tijd die een student normaal gesproken nodig heeft om de opleiding af te ronden zonder vertraging.
Ook bij hbo-zorgopleidingen zonder fixus is het diplomarendement hoger dan bij bacheloropleidingen in andere studierichtingen. Er zijn relatief veel fixus zorgopleidingen. Een fixusopleiding is een opleiding in het hoger onderwijs met een beperkt aantal plaatsen beschikbaar. Doordat fixusopleidingen selecteren op criteria waarvan zij verwachten dat het leidt tot studiesucces, is er de aanname dat dit leidt tot een hoger gemiddeld diplomarendement voor zorgopleidingen.
In het wetenschappelijk onderwijs is meer dan de helft van alle zorgopleidingen een fixusopleiding. Het hogere diplomarendement geldt niet voor universitaire bachelor- en masteropleidingen zonder fixus.
Hoge uitval geen oorzaak tekort aan zorgprofessionals
Hoge uitval onder studenten van zorgopleidingen in het hoger onderwijs is dus geen oorzaak van het tekort aan zorgprofessionals. Dat is goed nieuws. Het tekort aan mensen in de zorg is er echter wel. Een toename van het aantal studenten dat kiest voor de zorg is welkom.
Beeld: © Inspectie van het Onderwijs