Scholen zijn curriculumbewust, verschil tussen leraren zichtbaar

Scholen in het primair onderwijs maken bewuste keuzes in het curriculum. Dit blijkt uit een recent onderzoek van de Inspectie van het Onderwijs op 8 basisscholen. Wel zien we verschillen tussen de leraren op basis van de hoeveelheid ervaring. Wat hebben we verder gezien? En welke aanbevelingen hebben we? U leest de bevindingen van dit kwalitatieve onderzoek in het themarapport Curriculumbewustzijn in het primair onderwijs.

Schoolteams maken bewuste keuzes

We zien dat er sprake is van curriculumbewustzijn op de scholen die we hebben gesproken. Leraren maken zowel bij het plannen als bij het uitvoeren van het onderwijsaanbod bewuste keuzes. Ze zien zichzelf als regisseur en stemmen het aanbod af op wat hun leerlingen nodig hebben. Daarbij houden zij rekening met hoe de kinderen leren en met de visie van de school.
Hoe komen scholen dan tot het curriculum? Zij maken gebruik van methoden als leidraad of bronnenboek, of ze ontwikkelen (delen) van het curriculum zelf.

De onderwijsbehoeften zijn leidend

De onderwijsbehoeften van leerlingen staan centraal. Op basis daarvan maken leraren hun afwegingen in het onderwijsaanbod. Bijvoorbeeld als het nodig is om leerstof te herhalen of te verdiepen. Dit zien wij in ons onderzoek. De onderwijsbehoeften worden ook als uitgangspunt genomen om te zorgen voor een passend en betekenisvol aanbod.

Meer of minder ervaring

Hoe lang een leraar al voor de klas staat, heeft invloed op het curriculumbewustzijn. Leraren met minder ervaring blijven dichter bij het onderwijsaanbod van een methode. Leraren die langer in het vak zitten, gebruiken hun kennis van de leerlijnen, de methoden en de leerlingen om aanpassingen te doen. We hebben gezien dat scholen het maken van keuzes in het aanbod niet alleen als een individuele competentie beschouwen, maar dit als team oppakken. Als inspectie benadrukken we het belang van samenwerken en het helpen van elkaar.

3 aanbevelingen

Naast het stimuleren van de onderlinge samenwerking, formuleren we nog 3 aanbevelingen in het rapport:

  1. Geef leraren meer tijd en ruimte om keuzes te kunnen maken en te onderbouwen.
  2. Zorg voor ondersteuning aan minder ervaren leraren bij het maken van keuzes.
  3. Krijg binnen een school of bestuur (nog) beter zicht op de kwaliteit van de keuzes die leraren maken. Bijvoorbeeld door dit te monitoren.

Over het onderzoek

Dit is een kwalitatief onderzoek in het primair onderwijs. We voerden gesprekken met 8 scholen, verspreid over het land. Van deze 8 scholen zijn 4 scholen gekozen die vooral werken met bestaande lesmethoden en 4 scholen die dat in mindere mate doen. We hebben met deze onderzoeksopzet een globaal beeld gekregen.

Alle resultaten en meer toelichting bij de aanbevelingen leest u in het themaonderzoek naar het curriculumbewustzijn in het primair onderwijs.

Decoratief
Beeld: ©Inspectie van het Onderwijs