Themaonderzoek veiligheid: meer (sociale) veiligheid betekent meer in gesprek; óók met de leerling.

De inspectie heeft onderzoek gedaan naar de (sociale) veiligheid in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en (voortgezet) speciaal onderwijs. Uit het onderzoek blijkt dat alle scholen en besturen veiligheid belangrijk vinden. Om daadwerkelijk een veilige omgeving te creëren, is er meer nodig dan beleid.

Het gesprek voeren over (sociale) veiligheid is van belang. Met als belangrijke gespreksonderwerpen: wat verstaan we onder (sociale) veiligheid? En hoe spreken we elkaar aan, personeel richting leerling én personeel onderling? Dit gesprek blijft helaas vaak uit. Om de (sociale) veiligheid blijvend te versterken, is de aanbeveling van de inspectie: maak het een structureel onderdeel van de organisatie. Voer het gesprek zowel met het personeel als met de leerlingen.

Dit gesprek dient als de basis voor het veiligheidsbeleid. Het beleid moet samenhangend, concreet en vindbaar zijn. In het beleid moeten de gezamenlijke normen en waarden van de organisatie staan, zodat iedereen weet wat gewenst en ongewenst gedrag inhoudt.