Themaonderzoek Kwaliteitsborging bij agrarische onderwijscentra (aoc's)

In het Onderwijsverslag 2013/2014 werd geconstateerd dat de kwaliteitsborging bij de aoc’s achterbleef ten opzichte van de overige bekostigde instellingen. Eind 2015 bleek van deze achterstand op instellingsniveau vrijwel geen sprake meer, wel zagen we nog verschillen op opleidingsniveau tussen enerzijds de aoc’s en anderzijds de overige bekostigde instellingen. In 2016 is een verkenning uitgevoerd naar de oorzaken hiervan in de vorm van een data-analyse door de inspectie en een rondetafelgesprek met de AOC Raad.

De combinatie van data-analyse en dialoog is de AOC Raad en de inspectie beide goed bevallen. Op deze wijze met elkaar een onderwerp verkennen en uitdiepen helpt beide organisaties om haar taak beter uit te kunnen voeren.

We stellen met elkaar vast dat er binnen de aoc’s gerichtheid op kwaliteit bestaat. Deze kwaliteit richt zich op met name bedrijven en studenten, maar is vaak niet ingebed in een structuur en mist daarbij een cyclisch karakter. Daarmee is er dus wel kwaliteit, maar mist de borging daarvan. Op bestuursniveau is deze borging inmiddels vaak wel voor elkaar. Om dit op teamniveau ook voor elkaar te krijgen wordt het onderwijskundig leiderschap van het middenmanagement als sleutel gezien.