Themaonderzoek Examinering in de reële beroepscontext

In het mbo wordt een groot deel van de examens afgenomen in de praktijk, in realistische beroepsomstandigheden. Toekomstige vaklieden moeten immers kunnen laten zien dat ze klaar zijn voor de praktijk. Het blijkt echter voor opleidingen niet altijd eenvoudig de afname en beoordeling goed te organiseren. De Inspectie van het Onderwijs heeft er onderzoek naar gedaan, wat geresulteerd heeft in het rapport ‘Examinering in de reële beroepscontext – oplossingsrichtingen voor gesignaleerde problemen en dilemma’s.

Download het rapport Examinering in de reële beroepsoncontext.  (PDF, 481 KB)

Daarnaast heeft de inspectie als handreiking aan mbo-opleidingen een digitale brochure gemaakt waarin slimme voorbeelden staan, praktijkoplossingen die verschillende opleidingen toepassen.

Iedereen die betrokken is bij examineren in de beroepscontext weet dat zo’n examen extra inspanning vraagt. Mbo-opleidingen ervaren vergelijkbare dilemma’s en problemen, voorafgaand aan, tijdens en na de examens. De inspectie hoopt met de voorbeelden in het rapport en in de digitale brochure de betrokkenen bij de opleiding te inspireren om hier gefundeerde en samenhangende keuzes in te maken. Keuzes die bijdragen aan een betrouwbare en valide afname van het examen, zodat werkgevers, studenten en de samenleving ook in de toekomst blind kunnen vertrouwen op de waarde van het mbo-diploma.