Voor aanvang van het congres De Staat van het Onderwijs 2019

Onderwijsprofessionals uit het hele land ontmoeten elkaar vandaag in De Fabrique in Utrecht. Vlak voor de grote opening spraken we met een aantal deelnemers van het congres. Wat is hun verwachting van De Staat van het Onderwijs 2019?

Wat brengt u hier vandaag?

Rick de Wit: “Als controller denk ik mee over een doelmatige besteding van middelen in het onderwijs. Hoe koppel je beleidsdoelen aan de hoeveelheid geld die beschikbaar is? Doelmatig denken staat nog in de kinderschoenen in het onderwijs. Men geeft geld uit, maar denkt onvoldoende na over de effecten van die uitgaven. Bijvoorbeeld in een bovenschoolse voorziening, als blijkt dat een plek veel duurder is dan in het speciaal onderwijs. Ik hoop vandaag meer te leren over de staat van het onderwijs en dan met name over (financiële) doelmatigheid in het passend onderwijs.”

“Ik hoop veel kennis op te doen”

Wat verwacht u van deze dag?

Elles Verschoor: “Dit is mijn eerste keer op het congres De Staat van het Onderwijs en ik ben vooral heel nieuwsgierig. Ik hoop veel nieuwe kennis op te doen. Bijvoorbeeld in de workshop nieuwe kerndoelen. Over die doelen wordt in het onderwijs veel gediscussieerd. Ik maak me een beetje zorgen dat er te veel nieuwe kerndoelen zijn. Hopelijk valt het mee.”

Wat brengt u hier vandaag?

Karin van der Meer: “Met een regioteam ondersteunen wij scholen bij vragen die ze hebben over kinderen, vooral hoogbegaafden. Ik heb gekozen voor de workshop vroeg- en voorschoolse educatie. In de hoop dat ze daar ook iets gaan zeggen over jonge begaafde kinderen. Vroegsignalering is een gebied waar kansen liggen. Dit congres is voor mij een goede manier om bij te blijven, zeker omdat ik niet meer direct voor de klas sta.”

“De trends zijn meteen duidelijk”

Wat hoopt u mee te nemen?

Theo Mensen: “Ik vind dat de inspectie met dit congres een hele goede weg is ingeslagen. Vorig jaar heb ik dat al gemerkt. In een keer krijg je heel veel waardevolle onderzoeksresultaten. De trends zijn meteen duidelijk. Die data gebruiken wij weer om leerlingen te adviseren over een vervolgopleiding of loopbaan. Daar hebben we veel aan.”