Programmamanagers van De Staat van het Onderwijs 2019 aan het woord

De drijvende kracht achter De Staat van het Onderwijs is projectleider Inge de Wolf. Na vandaag draagt zij haar werk, na 7 jaar, over aan Dorien Zevenbergen. “De Staat van het Onderwijs is het meest unieke onderwijscongres van Nederland.”

Inge de Wolf en Dorien Zevenbergen

Onderwijsveld samen

Inge is eindverantwoordelijk voor de totstandkoming van het onderzoeksrapport, het congres en de communicatie eromheen. “Dit congres is uniek omdat één dag per jaar het hele onderwijsveld samenkomt: van minister tot leerling, van basisschooldirecteur tot beleidsmaker. We hebben één belang: samen nadenken over wat goed gaat en wat beter kan voor de leerling en student.”

Iedereen in actiestand

Dorien: “Ik ben heel blij met de drive en interesse van de bezoekers. Met wie ik ook spreek, iedereen betrekt de boodschap van vandaag op zichzelf. Wat betekent dit verhaal voor mijn dagelijkse praktijk, met wie kan ik samenwerken om tot verbeteringen te komen? Er zit veel energie in de gesprekken en iedereen is in de actiestand”.

Workshop door leerlingen

Inge: “Bezoekers zijn blij dat we goed onderbouwd bevindingen naar buiten brengen. Nieuwe feiten maken heel duidelijk waaraan gewerkt moet worden en waaraan niet. Het hoogtepunt van de dag vond ik de workshop over segregatie. Vier vwo-leerlingen legden heel beeldend uit hoe segregatie ontstaat, en dat achterstand weinig te maken heeft met de kwaliteiten van de leerling zelf, maar eerder met achtergrond”.

“Van minister tot leerling: vandaag komt het hele onderwijsveld samen”

Perspectief van leerling

De Staat van het Onderwijs onderscheidt zich van andere onderzoeken vanwege het perspectief van de leerling. Inge: “Bij alles denken we: is deze informatie relevant voor leerlingen en studenten? De blik van de leerling is cruciaal. Helaas was er dit jaar geen Staat van de Leerling, maar we hopen die volgend jaar wel weer uit te brengen”.

Kwaliteit van onderzoek

Nu Dorien het stokje van Inge overneemt, rijst de vraag: gaan er zaken veranderen rond De Staat van het Onderwijs? Dorien: “De kwaliteit van het onderzoek is het allerbelangrijkste. De afgelopen jaren is daar veel in geïnvesteerd. Een jaar lang werken steengoede mensen samen aan deze productie, waarin allerlei onderzoek samenkomt. Die kwaliteit blijft voorop staan”.