Sessie-informatie De Staat van het Onderwijs 2023
Woensdag 10 mei 2023 vindt het congres De Staat van het Onderwijs plaats. Heeft u zich ingeschreven? Dan kunt u zich in de online omgeving aanmelden voor het middagprogramma. De link daarvoor vindt u in de mail die u heeft ontvangen. Het programma bevat 3 rondes met diverse workshops en sessies. Hierin presenteren wij de bevindingen uit De Staat van het Onderwijs, de wetenschap en de praktijk, en gaan we hierover graag met u in gesprek.
Ronde 1: Het verhaal van De Staat
Aan de hand van de bevindingen uit De Staat van het Onderwijs gaan we -stelselbreed- in gesprek over hoe het gaat met de leerlingen en studenten. Basisvaardigheden, gelijke kansen en welzijn zijn hierbij de overkoepelende thema's.
Spreker(s):
Ralph Rusconi (programmaleider De Staat van het Onderwijs, Inspectie van het Onderwijs)
Doelgroep: Alle onderwijsprofessionals
Sessievorm: Workshop
Voldoende en goede leraren zijn een voorwaarde om te werken aan het verbeteren van de basisvaardigheden, het bevorderen van gelijke kansen en inclusief onderwijs. Op welke aspecten van het lesgeven kunnen leraren zich nog verder professionaliseren? En op welke aspecten voelt een deel van de beginnende leraren zich niet voldoende voorbereid?
Spreker(s):
Hannah Bijlsma (wetenschappelijk medewerker, Inspectie van het Onderwijs)
Eveline de Zeeuw (wetenschappelijk medewerker, Inspectie van het Onderwijs)
Doelgroep: Alle onderwijsprofessionals
Sessievorm: Workshop
In deze sessie praten we u bij over de hoofdlijnen van de staat van het primair onderwijs. We gaan in vogelvlucht langs de belangrijkste bevindingen. Daarnaast krijgt u de gelegenheid om vragen te stellen en gaan we graag met u in gesprek.
Spreker(s):
Roel Ariës (inspecteur primair onderwijs, Inspectie van het Onderwijs)
Miriam Baltussen (inspecteur primair onderwijs, Inspectie van het Onderwijs)
Ria Westendorp (directeur toezicht primair onderwijs en kinderopvang, Inspectie van het Onderwijs)
Doelgroep: Schoolbesturen, schoolleiders, leraren en beleidsmakers betrokken bij het primair onderwijs
Sessievorm: Presentatie
In deze workshop presenteren we de staat van het voortgezet onderwijs. We besteden aandacht aan de leerprestaties van leerlingen, met bijzondere aandacht voor basisvaardigheden en kansengelijkheid. Daarnaast is de sturing door besturen en professionalisering van docenten onderwerp van gesprek. Na een presentatie gaan deelnemers met elkaar in gesprek over oplossingsrichtingen.
Spreker(s):
Marjan Faber (inspecteur voortgezet onderwijs, Inspectie van het Onderwijs)
Rob Vink (inspecteur voortgezet onderwijs, Inspectie van het Onderwijs)
Doelgroep: Schoolbesturen, schoolleiders en leraren, betrokken bij het voortgezet onderwijs
Sessievorm: Workshop
Scholen voor (voortgezet) speciaal onderwijs willen leerlingen kansen bieden op arbeid en vervolgonderwijs, vergelijkbaar met die van leerlingen in het regulier onderwijs. We gaan in gesprek over ons zicht op behaalde (v)so-resultaten en over welke inspanningen door wie noodzakelijk zijn om kansen te blijven bieden en te vergroten.
Spreker(s):
Rogier Oet (directeur speciaal onderwijs en samenwerkingsverbanden, Inspectie van het Onderwijs)
Laurens de Croes (inspecteur speciaal onderwijs, Inspectie van het Onderwijs)
Trudie Wick (inspecteur speciaal onderwijs, Inspectie van het Onderwijs)
Doelgroep: Schoolbesturen, schoolleiders en leraren, betrokken bij het (voortgezet) speciaal onderwijs
Sessievorm: Workshop
Interactieve presentatie van de staat van het mbo. We presenteren de hoofdbevindingen van het afgelopen jaar, met aansluitend ruimte om in gesprek te gaan.
Spreker(s):
Femke Stoutjesdijk (inspecteur middelbaar beroepsonderwijs, Inspectie van het Onderwijs)
Ghislaine Schmidt (inspecteur middelbaar beroepsonderwijs, Inspectie van het Onderwijs)
Doelgroep: Alle onderwijsprofessionals, betrokken bij het mbo
Sessievorm: Presentatie
In deze sessie presenteren we de hoofdlijnen van de staat van het hoger onderwijs. We beantwoorden graag uw eventuele vragen en gaan in gesprek over de interpretatie en consequenties van onze bevindingen.
Spreker(s):
Susanne Rijken (inspecteur hoger onderwijs, Inspectie van het Onderwijs)
Martine Pol (inspecteur hoger onderwijs, Inspectie van het Onderwijs)
Doelgroep: Alle onderwijsprofessionals betrokken bij het hoger onderwijs
Sessievorm: Presentatie
Met extra financiële middelen, uitdagende onderwijsopgaven en een lerarentekort, is goed begroten een kunst. Welke lessen kunnen besturen trekken uit het onderzoek naar begroten? Waar kan de financiële sturing sterker om alle doelen te halen? En hoe kan de financiering op stelselniveau daar nog beter aan bijdragen?
Spreker(s):
Joos Francke (financieel inspecteur, Inspectie van het Onderwijs)
Elsbeth Prins (financieel inspecteur, Inspectie van het Onderwijs)
Doelgroep: Schoolbestuurders en controllers
Sessievorm: Workshop
Ronde 2: Het verhaal van de wetenschap
Onder leiding van dagvoorzitter Ruben Maes, voeren 6 betrokkenen uit het onderwijs het gesprek over basisvaardigheden. Thema’s die daarbij aan de orde komen zijn het geïntegreerd aanbieden van basisvaardigheden in het onderwijs, de bekwaamheid van leraren en de sturing op basisvaardigheden door besturen.
Spreker(s):
Kees Hooyman (rekencoördinator, St. Bonifatiuscollege Utrecht)
Gernanda Schutte (voorzitter college van bestuur, Agora onderwijs Zaandam)
Martine Braaksma (senior raadsadviseur, Onderwijsraad)
Tijana Prokic-Breuer (managing director en mede-oprichter, Education Lab Netherlands)
Ronald Keijzer (lector rekenen-wiskunde, Hogeschool IPABO Amsterdam)
Doelgroep: Alle onderwijsprofessionals
Sessievorm: Rondetafelgesprek
Kansengelijkheid in het onderwijs: het lijkt een breed gedeeld ideaal. Maar wat bedoelen we er precies mee? Achter het gedeelde streven gaan soms tegengestelde opvattingen schuil. We scheppen orde in de conceptuele chaos en bespreken wat er nodig is om het ideaal van kansengelijkheid in de praktijk te brengen.
Spreker(s):
Louise Elffers (onderwijsonderzoeker, Universiteit van Amsterdam)
Doelgroep: Alle onderwijsprofessionals
Sessievorm: Presentatie
De ontwikkelingen in de arbeidsmarkt zijn vaak verschillend per arbeidsmarktregio. In deze sessie willen wij met u verkennen op welke wijze u, vanuit het middelbaar beroepsonderwijs, zicht heeft op regionale arbeidsmarktontwikkelingen en hoe u met deze informatie omgaat. Maakt u hierdoor bijvoorbeeld keuzes in opleidingenportfolio of bespreekt u dit in de regio?
Spreker(s):
Marieke Wentink (inspecteur middelbaar beroepsonderwijs, Inspectie van het Onderwijs)
Maarten Balvers (wetenschappelijk medewerker, Inspectie van het Onderwijs)
Doelgroep: Alle onderwijsprofessionals betrokken bij het middelbaar beroepsonderwijs
Sessievorm: Workshop
Inspecteurs gaan graag met u in gesprek over al uw vragen en opmerkingen over ons toezicht. Bijvoorbeeld: hoe staat het met de toegankelijkheid in het hoger onderwijs? Wat vindt de inspectie van sociale veiligheid? Waarom nu een onderzoek naar het accreditatiestelsel? En wat kunnen we verwachten van een bestuursgesprek?
Spreker(s):
Esther Deursen (directeur toezicht middelbaar beroepsonderwijs en hoger onderwijs, Inspectie van het Onderwijs)
Susanne Rijken (inspecteur hoger onderwijs, Inspectie van het Onderwijs)
Lotte Veenstra (inspecteur hoger onderwijs, Inspectie van het Onderwijs)
Martine Pol-Neefs (inspecteur hoger onderwijs, Inspectie van het Onderwijs)
Doelgroep: Alle onderwijsprofessionals betrokken bij het hoger onderwijs
Sessievorm: Workshop
Door groei en krimp gaat het in het nieuwkomersonderwijs vaker over de organisatie van het onderwijs, dan over het verzorgen van kwalitatief goede lessen. In deze sessie delen we voorbeelden van hoe je nieuwkomersonderwijs regionaal goed kunt organiseren, zodat schoolbesturen toewerken naar een duurzaam en goed onderwijsaanbod aan deze leerlingen.
Spreker(s):
Marieke Postma (voorzitter LOWAN)
Doelgroep: Schoolbesturen en beleidsmakers van gemeenten
Sessievorm: Presentatie
In deze workshop leert u wat in andere landen kansrijke aanpakken zijn om leraren te behouden. Deze combineren we met praktijkervaringen van de deelnemers. Na afloop heeft u zicht op enkele kansrijke aanpakken voor uw eigen school of opleiding(en).
Spreker(s):
Inge de Wolf (hoogleraar, Maastricht University)
Tom Stolp (senior onderzoeker, Vrije Universiteit Amsterdam en Maastricht University)
Doelgroep: Schoolbesturen, schoolleiders en leraren betrokken bij het primair onderwijs, voortgezet onderwijs, het (voortgezet) speciaal onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs
Sessievorm: Workshop
De Monitor Leskwaliteit geeft zicht op de mate waarin kenmerken van effectieve lessen waargenomen zijn in Nederlandse scholen. We presenteren de resultaten per sector en opvallende overeenkomsten en verschillen. Graag gaan we met u in gesprek over de belangrijkste bevindingen en wat deze kunnen betekenen voor de onderwijspraktijk.
Spreker(s):
Hannah Bijlsma (projectleider en onderzoeker, Inspectie van het Onderwijs)
Doelgroep: Beleidsmakers en alle onderwijsprofessionals betrokken bij het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en het (voortgezet) speciaal onderwijs
Sessievorm: Presentatie
In deze sessie presenteert de inspectie resultaten van een onderzoek naar het rekenaanbod vanuit de perceptie van leerlingen en leraren in het basis-, speciaal- en voortgezet onderwijs. Vervolgens neemt SLO ons mee in de actualisatie van kerndoelen en examenprogramma’s, inclusief de eerste opbrengsten van doelen voor Nederlands en rekenen-wiskunde.
Spreker(s):
Sanne Veldhuis (wetenschappelijk medewerker, Inspectie van het Onderwijs)
Gerdineke van Silfhout (curriculumexpert en programmamanager actualisatie examenprogramma’s voortgezet onderwijs, SLO)
Doelgroep: Beleidsmakers en alle onderwijsprofessionals betrokken bij het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en het (voortgezet) speciaal onderwijs
Sessievorm: Presentatie
De kern van de burgerschapsopdracht komt neer op bevordering van basiswaarden. De inspectie houdt daar toezicht op. Het toezicht op burgerschap is niet eenvoudig en het leidt regelmatig tot discussie in politiek en samenleving. In een interactieve workshop verkennen we samen hoe dit toezicht er in de praktijk uitziet.
Spreker(s):
Anne Bert Dijkstra (strategisch inspecteur, Inspectie van het Onderwijs)
Monique Okkerse (senior inspecteur, Inspectie van het Onderwijs)
Doelgroep: Beleidsmakers en alle onderwijsprofessionals
Sessievorm: Workshop
In deze gecombineerde sessie praten we u bij over komende veranderingen in het toezicht én leggen vertrouwensinspecteurs uit wat hun werk inhoudt en waar zij kansen zien in het bevorderen van integer gedrag in het onderwijs.
Ook gaan we graag met u in gesprek over toekomstige ontwikkelingen waar het toezicht volgens u rekening mee moet houden. Denkt u mee over de toekomst van toezicht?
Spreker(s):
Nienke Moolenaar (strategisch inspecteur, Inspectie van het Onderwijs)
Floor Elsenburg (inhoudelijk programmamanager Versterking Toezicht, Inspectie van het Onderwijs)
Chantal van de Geijn (inspecteur, Inspectie van het Onderwijs)
Mickey Valkenburg (inspecteur, Inspectie van het Onderwijs)
Doelgroep: Alle onderwijsprofessionals
Sessievorm: Presentatie
Het blijkt tot nu toe lastig om vast te stellen of en hoe beleidskeuzes door samenwerkingsverbanden succesvol zijn. Wat goed gaat en wat niet, binnen passend onderwijs, is nog nauwelijks uit (publieke) verantwoording door samenwerkingsverbanden en schoolbesturen op te maken. Wat is er mogelijk en nodig om dit te verbeteren?
Spreker(s):
Laurens de Croes (inspecteur speciaal onderwijs, Inspectie van het Onderwijs)
Sylvia van der Avoort (inspecteur samenwerkingsverbanden passend onderwijs, Inspectie van het Onderwijs)
Doelgroep: Schoolbesturen en schoolleiders, intern toezichthouders van schoolbesturen en samenwerkingsverbanden passend onderwijs en andere geïnteresseerden
Sessievorm: Workshop
Hoe gaat het met de brugklasleerlingen in schooljaar 2021-2022? Deze lichting had het hele laatste basisschooljaar te maken met de coronapandemie. De minister vroeg de basisscholen daarom kansrijk te adviseren. Hebben scholen gehoor gegeven aan deze oproep? En hoe komen ze tegemoet aan de behoeften van deze groep leerlingen?
Spreker(s):
Anja Knuver (inspecteur, Inspectie van het Onderwijs)
Floor Gunst (inspecteur, Inspectie van het Onderwijs)
Marieke Jepma (wetenschappelijk medewerker, Inspectie van het Onderwijs)
Doelgroep: Beleidsmakers en alle onderwijsprofessionals betrokken bij het primair en voortgezet onderwijs
Sessievorm: Workshop
Ronde 3: Goede voorbeelden uit de praktijk
Het Nationaal Groeifondsprogramma Ontwikkelkracht wil door de verbinding van vakmanschap en wetenschappelijke inzichten het onderwijs in Nederland duurzaam beter maken voor alle leerlingen. In deze sessie leggen we kort uit wat Ontwikkelkracht is en wat het de komende 10 jaar wil doen. U helpt ons met het schetsen van een toekomstbeeld.
Spreker(s):
Arjan van der Meij (coördinator O&O-scholen, ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap)
Tijana Prokic-Breuer (wetenschappelijk programmamanager, Inspectie van het Onderwijs, en directeur en oprichter, Education Lab Netherlands)
Doelgroep: Schoolbesturen, schoolleiders en leraren
Sessievorm: Presentatie
Deze sessie borduurt voort op de sessie ‘Kansengelijkheid in het onderwijs’ met Louise Elffers. We laten zien hoe je als onderwijsgemeenschap effectief kunt streven naar kansengelijkheid, ondanks dat dit een complex ideaal is. Dit doen we aan de hand van een informatief beleidsspel, samen met de deelnemers.
Spreker(s):
Floris Burgers (postdoctoral researcher, Radboud Universiteit)
Louise Elffers (bijzonder hoogleraar Kansengelijkheid in het Onderwijs, Universiteit van Amsterdam)
Doelgroep: Beleidsmakers, koepelbestuurders, schoolleiders, leraren, ouders en leerlingen
Sessievorm: Workshop
In 2022 is ROC Nijmegen gestart met de pilot stagematching. Studenten worden door de opleiding gekoppeld aan een leerwerkbedrijf passend bij hun leerwens. In deze workshop vertellen we je meer over de opzet en uitvoering van de pilot en leer je meer over werkbare mechanismen, vanuit onderzoeksperspectief, om stagediscriminatie te voorkomen.
Spreker(s):
Annelieke van den Berg (content manager, ROC Nijmegen)
Puck Thoonen (projectmedewerker BPV Gelijke Kansen, ROC Nijmegen)
René Broekroelofs (onderzoeker en projectleider, Movisie en KISS)
Doelgroep: Beleidsmedewerkers en docenten die aan de slag willen met aanpak stagediscriminatie
Sessievorm: Workshop
Onlangs publiceerde de Onderwijsraad het advies 'Taal en rekenen in het vizier'. Om te zorgen dat het onderwijs in taal en rekenen goed wordt en blijft, adviseert de Onderwijsraad een integrale en structurele focus op taal en rekenen. We lichten het advies toe en gaan erover in gesprek.
Spreker(s):
Martine Braaksma (raadsadviseur, Onderwijsraad)
Bregje Beerman (raadsadviseur, Onderwijsraad)
Doelgroep: Schoolbesturen, schoolleiders, leraren, onderzoekers, inspecteurs en beleidsmakers
Sessievorm: Presentatie
In deze workshop worden de belangrijkste trends en kansen uit De staat van de schoolleider gepresenteerd. Op deze presentatie volgt een interactieve dialoog aan diverse gesprekstafels, waarbij belangrijke thema’s uit de Staat van de schoolleider en de Staat van het Onderwijs aan elkaar worden verbonden.
Spreker(s):
Diverse schoolleiders uit het primair en voortgezet onderwijs, met medewerking van de AVS en de vo-raad.
Doelgroep: Bestuurders, schoolleiders, leraren en beleidsmakers
Sessievorm: Workshop
We hebben een oplopend personeelstekort in het funderend onderwijs. Wat betekent dat voor de kwaliteit en continuïteit van het onderwijs, het beleid en het toezicht? Wat weet de inspectie hierover, hoe gebruikt zij die informatie en wat doet OCW? Wat is de oplossing? Zoekt u mee naar het gouden ei?
Spreker(s):
Mark Oortwijn (inspecteur, Inspectie van het Onderwijs)
Joos Francke (financieel inspecteur, Inspectie van het Onderwijs)
Doelgroep: Alle onderwijsprofessionals
Sessievorm: Workshop
We professionaliseren veel in het onderwijs, maar we weten niet altijd wat precies bijdraagt aan het gewenste effect. In deze workshop presenteren we een meta-analyse van 143 hele goede studies naar de effecten van professionalisering op leerresultaten van leerlingen. We bespreken wat we daarmee kunnen voor de praktijk van professionalisering.
Spreker(s):
Adrie Visscher (hoogleraar onderwijskunde, Universiteit Twente)
Hannah Bijlsma (onderzoeker/ projectleider, Inspectie van het Onderwijs)
Doelgroep: Alle onderwijsprofessionals
Sessievorm: Workshop
Hoe komt het toch dat zoveel leerlingen moeite hebben met rekenen? Waarom is rekenen met procenten, verhoudingen en vergelijkingen vaak lastig? Vakoverstijgend Rekenen is een overzichtelijke en effectieve aanpak, en het maakt echt een wereld van verschil. In deze sessie staan de aanpak en het (gratis) lesmateriaal centraal.
Spreker(s):
Kees Hooyman (rekencoordinator St. Bonifatiuscollege Utrecht, docent natuurkunde, onderwijsinnovator en inititiatiefnemer Vakoverstijgend Rekenen)
Doelgroep: Alle onderwijsprofessionals betrokken bij rekenen. Met name in het voortgezet onderwijs, maar ook het primair onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs
Sessievorm: Presentatie
In deze sessie nemen we u mee in wat de nieuwe standaard basisvaardigheden (OP0) en ook de wijzigingen in de standaarden OP2 en OP3 inhouden. We nemen de standaarden onder de loep en gaan ook aan de slag met wat deze veranderingen voor de onderwijspraktijk betekenen.
Spreker(s):
Wouter Wieldraaijer (strategisch inspecteur, Inspectie van het Onderwijs)
Aukje Oosterom (inspecteur speciaal onderwijs, Inspectie van het Onderwijs)
Doelgroep: Alle onderwijsprofessionals
Sessievorm: Workshop
Segregatie binnen het onderwijs; wat doen we eraan? Gemeenten, houders kinderopvang en besturen voor funderend onderwijs, hebben de taak om jaarlijks afspraken te maken over het voorkomen van segregatie binnen opvang en onderwijs. Maar is segregatie eigenlijk een probleem? En kun je het wel tegengaan?
Spreker(s):
Carolien Groote Schaarsberg (senior inspecteur, Inspectie van het Onderwijs)
Lies van de Kuilen (onderzoeker en inspecteur, Inspectie van het Onderwijs)
Sjerp van der Ploeg (onderzoeker/adviseur, Oberon)
Jeroen Peters (coördinator Kenniscentrum Gemengde Scholen)
Doelgroep: Schoolbesturen, schoolleiders, houders kinderopvang en gemeenteambtenaren
Sessievorm: Workshop
Delivering equality of opportunity in education - a case study of an Irish school. The presentation will be delivered in English.
Speaker:
Enda Lydon (Principal teacher, Scoil Naomh Eoin Primary School)
Target audience: Teachers, principals, inspectors early years educators
Session: Presentation