Achter de schermen

Hoe komt De Staat van het Onderwijs tot stand? Welke impact heeft het?  En waarom is de Staat van het Onderwijs zo belangrijk? De mensen achter De Staat van het Onderwijs geven de komende weken antwoord op deze  en andere vragen. In interviews vertellen zij over hun werk en geven zij inzicht in de totstandkoming en het belang van De Staat van het Onderwijs.

Interview Evelien Evenhuis

Evelien Evenhuis

De Staat van het Onderwijs is elk jaar nieuw, maar bestaat toch al zo’n 200 jaar. In 1815 werd een wet aangenomen die bepaalde dat de staat van het onderwijs beschreven moet worden. Evelien Evenhuis (onderzoeksmedewerker) weet alles van de geschiedenis van De Staat van het Onderwijs.

Lees het interview met Evelien Evenhuis.

Interview Maureen Channoo

Maureen Channoo

Voor het vierde jaar op rij is Maureen Channoo projectleider van de organisatie van het congres De Staat van het Onderwijs. “De afgelopen jaren werd het congres beoordeeld met een ruime 8. Dat willen we dit jaar op zijn minst evenaren.” 

Lees het interview met Maureen Channoo

Interview Machteld Swanborn en Tijana Breuer

Tijana Breuer en Machteld Swanborn

Hoe geef je een ingewikkeld verhaal samenhang en context? Tijana Breuer en Machteld Swanborn, schrijvers / onderzoekers van De Staat van het Onderwijs, weten daar alles vanaf.  "De Staat van het Onderwijs is een mooie manier om écht iets te doen."

Lees het interview met Machteld Swanborn en Tijana Breuer

Interview Bram van der Wielen

Bram van der Wielen

Welke rol speelt online communicatie bij de Staat van het Onderwijs? Product owner Website Bram van der Wielen weet daar alles van. “De website van de Staat van het Onderwijs begint waar het boek en het congres ophouden.”

Lees het interview met Bram van der Wielen

Interview Arnold Jonk

Arnold Jonk is plaatsvervangend Inspecteur-generaal bij de Inspectie van het Onderwijs. Wekelijks gaat hij in gesprek over onderwerpen die in De Staat van het Onderwijs zijn aangekaart. “Ik steek er graag tijd in om te vertellen over wat we signaleren. Ik heb eigenlijk nog nooit ‘nee’ gezegd.”

Lees het interview met Arnold Jonk

Interview Maarten Hartog en Jan-Willem Swane

“Je ziet door het jaar heen hoe de boodschappen uit de Staat van het Onderwijs worden aangehaald, tijdens een gesprek met een bestuurder, of in een radiodebat. Dat is fijn. Want daar gaat het ons om: de belangrijke ontwikkelingen overbrengen, knelpunten op de agenda zetten, zodat erover gepraat wordt. En daar leveren wij vanuit het communicatievak onze bijdrage aan.”

Lees het interview met Maarten Hartog en Jan-Willem Swane

Interview Inge de Wolf

Een van de drijvende krachten achter De Staat van het Onderwijs is projectleider Inge de Wolf. “Ik heb ontdekt dat de combinatie van toezicht en wetenschap heel bruikbaar is om het onderwijs te verbeteren.”

Lees het interview met Inge de Wolf