Evaluatie en bijstelling onderzoekskaders

Op 1 augustus 2017 zijn de huidige onderzoekskaders primair onderwijs, voortgezet onderwijs, speciaal onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs in werking getreden. Ieder jaar worden de kaders aangepast vanwege nieuwe wetgeving. Daarnaast evalueert de inspectie in 2019 en begin 2020 de kaders. Dit doen we om te bekijken welke aanpassingen nodig zijn per augustus 2021.

Het gaat bij de evaluatie om de praktijk van de kaders en niet om de uitgangspunten van het toezicht (zoals de bestuursgerichtheid en de drievoudige taak van het bewaken van de basiskwaliteit, het stimuleren van eigen ambities van scholen en besturen en het rapporteren over de staat van het onderwijs).

Eerste ronde van de evaluatie

Op dit moment loopt de eerste ronde van de evaluatie. We kijken naar gegevens die al beschikbaar zijn, zoals tevredenheidsonderzoeken. In juni 2019 sturen we de bevindingen over de resultaten aan de ministers van OCW. De ministers zullen vervolgens het parlement informeren.

Externe evaluatie

Komend schooljaar voeren we de externe evaluatie uit. We willen in kaart brengen wat er goed gaat, beter kan of beter moet, en wat dat betekent voor het onderzoekskader. Hiervoor gaan we gesprekken voeren met veel betrokkenen binnen en buiten het onderwijsveld, bijvoorbeeld in de vorm van klankbordgroepen. De Radboud Universiteit onderzoekt hiernaast de effecten van het toezicht. Hiervoor ontvangt u mogelijk een uitnodiging voor het invullen van een vragenlijst of voor een gesprek met de onderzoekers. De resultaten melden we in juni 2020 aan het ministerie van OCW.

Vervolgens werken we aan de bijstelling van de onderzoekskaders, de bestuurlijke afstemming en de implementatie, zodat het aangepaste onderzoekader op 1 augustus 2021 van kracht kan worden.