Jaarverslag 2022

Dit jaarverslag gaat over de Inspectie van het Onderwijs als organisatie, over wie we zijn en wat we doen, met welke middelen en capaciteit. Het gaat dus niet over de staat van het onderwijs of over de uitkomsten van de vele onderzoeken die we elk jaar doen. We schetsen de belangrijkste ontwikkelingen die zich in 2022 in onze organisatie en in ons werk voordeden.

In 2022 werd het effect van de coronapandemie op het toezicht snel minder en ging ons toezicht daardoor terug naar een normalere situatie. In 2022 werkten we aan de ontwikkeling en versterking van ons toezicht. Daarin focussen we ons op het versterken van de basisvaardigheden van leerlingen en de sociale veiligheid op scholen. Ook zoeken we naar een betere balans tussen toezicht op scholen en opleidingen, besturen en het stelsel. Om die balans te verbeteren, versterken we de komende tijd het directe toezicht op scholen en opleidingen. Verder grijpen we sneller in bij scholen, opleidingen en besturen waar we tekortkomingen zien.