Weblogs

Wat de Finnen van ons kunnen leren

Vaak hoor ik verhalen over schoolbesturen die afreizen naar Finland. Of lees ik snelle quotes met Finse voorbeelden via social media. Waarbij het lijkt of het onderwijs daar beter is. En dat we het hier in Nederland niet goed doen. Maar als je het mij vraagt, kunnen de Finnen juist van óns leren.

Onderwijsreis

Een kleine twee jaar geleden ging ik - in mijn vrije tijd - mee met een studiereis naar Finland. We bezochten de Finnish Board of Education en diverse scholen. Enorm boeiend om je een week lang onder te dompelen in een vreemd land met andere scholen! Zo was het op een school in Fins Lapland de gewoonte om sleetje te rijden tijdens het buiten spelen. Ook eten alle kinderen een gezonde warme maaltijd op school: elke school heeft een kantine. Doel van mijn reis was om met eigen ogen te zien hoe goed het Finse onderwijs is. En dat ook nog zónder onderwijsinspectie…

Monique Roders

Respect voor de Nederlandse leraar

Toen ik terug was uit Finland zat ik vol inspiratie. En ik kwam terug met een belangrijk nieuw inzicht, namelijk dat onze basisschoolleraren het in veel opzichten ontzettend goed doen. Ook in vergelijking met Finse scholen. Sterker nog, veel lessen bij ons zijn veel interessanter en inspirerender dan in Finland.

Aandacht hebben voor actieve betrokkenheid, lesgeven met een digibord, afstemmen op drie niveaus: voor veel Nederlandse leraren in het basisonderwijs is dit 'gewoon'. Maar dat is het niet. In Finland is dit geen gewoonte. Toen ik dit vertelde aan een Finse leraar zei hij vol verbazing: "Afstemmen op dríe niveaus? Hoe doe je dat?!" Na mijn uitleg liet hij weten hier diep respect voor te hebben. Ik heb dit inderdaad in geen enkele les gezien. Net als digiborden of activerende werkvormen: die had ik wel verwacht. Mijn conclusie? Nederlandse leraren in het basisonderwijs verdienen meer waardering.

Wees trots

Finse leraren hebben een hoog aanzien. Zij ervaren veel respect van de maatschappij. Sinds mijn reis, zie ik dat we op dit punt wél wat kunnen leren van Finland. Maar daarvoor hoeven we niet naar het noorden af te reizen. Dat moeten we in Nederland zelf doen. Ik hoop oprecht dat ik –als inspecteur - eraan kan bijdragen dat daar verandering in komt. Het wordt tijd dat we in Nederland gezamenlijk het beroep van leraar meer gaan waarderen.

Ten slotte nog een suggestie: cancel die reis naar Finland en ga bij een collega-school inspiratie op doen. Of nodig Finnen uit om op jóuw school te komen kijken.

Monique Roders

Monique Roders heeft leermiddelen en toetsen ontwikkeld, gaf trainingen in voor- en vroegschoolse educatie en deed onderwijsgerelateerd onderzoek. Voor de inspectie houdt ze zich bezig met integrale kindcentra (IKC’s). Monique is getrouwd en moeder van twee dochters in groep 4 en groep 7.

Reactie toevoegen

U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.

Uw reactie mag maximaal 2000 karakters lang zijn.

Reacties

  • Mee eens en dat ook op basis van ervaring met bezoeken vanuit Duitsland en België. Laten we trots blijven en attent blijven op onze invloed op goed onderwijs

    Van: Ron | 09-03-2017, 14:23

  • Wij, Kentalis cluster 2, hebben inderdaad de Finnen uitgenodigd om van 20 tot 24 maart bij ons naar de passend onderwijs ontwikkelingen te komen kijken die zeer de moeite waard zijn. Onze 'school-in-school' optie en onze 'medium voorzieningen' zijn zeer kansrijk in het kader van passend onderwijs.

    Van: Henk van Beusekom | 09-03-2017, 11:15

  • Fijn om zo'n goed bericht te lezen over het Nederlandse onderwijs!
    Wat me in het Finse onderwijs wel aanspreekt (en daarbij ga ik af op wat ik hoor en lees) is het bewegen tussen de lessen. Niet wachten tot 10.00 uur als er eindelijk een pauze is.

    Van: Marijke | 19-02-2017, 08:08

  • Tijdens mijn bezoek aan Finland heb ik drie indringende en mooie voorwaarden gezien die wij in Nederland goed kunnen gebruiken.
    1. Hoogwaardige kinderopvang. In Finland is dat een collectieve verantwoordelijkheid.
    2. Geen parttime leerkrachtbanen met dito inzet.
    3. Geen verzuild schoolbestuur systeem. De hoeveelheid geld en tijd die wij kwijt zijn aan afstemmen, overleggen en optuigen van bestuurskantoren, ontbreekt in Finland. Tijd en geld wat aan personeel en het primair proces ten goede komt.

    Er zijn autonome scholen en kindcentra met hoogopgeleid personeel, zonder bestuurders vanuit welke religieuze wereldbeschouwing dan ook.
    Opvoeden en opleiden is in Finland een collectieve en neutrale verantwoordelijkheid.

    Van: Marion Steyger | 18-02-2017, 12:30

  • "Het wordt tijd dat we in Nederland gezamenlijk het beroep van leerkracht meer gaan waarderen". Wat ben ik het met je eens Monique. En wat zou de inspectie daaraan mee kunnen werken door mee te gaan denken hoe wij met de beschikbare middelen de kwaliteit kunnen verbeteren ipv scholen te beoordelen op cijfertjes en opbrengsten...

    Van: Harald Dinkelberg | 05-02-2017, 23:40

  • Ook met gemengde gevoelens teruggekomen uit Finland:
    Nederlandse leraren verdienen inderdaad veel waardering als je ziet wat ze bereiken en je vergelijkt het met de budgetten die de Finse regering structureel in het onderwijs steekt, bv. Voor een universitaire opleiding voor alle leerkrachten, veel personeel in de school en grote continuïteit en stabiliteit, omdat niet iedere minister hervormingen nastreeft. Blij met het Nederlandse onderwijs, maar toch wel een tikkie jaloers op Finland.

    Van: Frank Jankowski | 03-02-2017, 22:17

  • Ik ben het hier zo mee eens!
    Ik ben ook naar Finland geweest en heb dezelfde ervaring.

    Van: Linda Mersel | 03-02-2017, 21:24