Gastblog: Inspectie, dat zijn toch die mannen in pak?
Weblogs
Door: Anouk van der Wel (leerkracht po)
Het is 08:00 uur ’s ochtends. Vandaag sta ik niet voor de klas. Ik ga namelijk een dag mee met de Inspectie van het Onderwijs als tijdelijk toegevoegde expert (tte). Een tijdelijk toegevoegde expert is een leraar uit de onderwijspraktijk die zijn/haar expertise inzet tijdens een themaonderzoek. In mijn geval is dat kleuteronderwijs. Zo’n themaonderzoek gebeurt onder leiding van een inspecteur en altijd op een andere school of instelling dan waar de tte werkzaam is.

Inspectie: dat zijn toch de mannen in pak?
In april solliciteerde ik op de vacature van tijdelijk toegevoegde expert. Het leek me een mooie manier om erachter te komen wat de inspectie precies doet. Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in het grotere plaatje van het onderwijs en niet alleen in wat er binnen mijn eigen klas gebeurt. Voor ik ooit zelf te maken had met de inspectie zag ik ze als de mannen in pak die met een afvinklijst achterin de klas zitten. Na het inspectiebezoek aan de school waar ik les geef, zag ik al dat dit niet zo was. En nu ik zelf een paar dagen heb meegelopen, denk ik compleet anders over het werk van de inspectie.
Op schoolbezoek
In de teamkamer komen even na 08:00 uur langzaam alle leerkrachten binnen druppelen. Uit het korte introductiegesprek dat volgt, is op te maken dat ze gespannen zijn. Zij weten natuurlijk niet dat ik het ook erg spannend vind!
Bij aanvang van het inspectiebezoek vertelt de inspecteur waar de focus op ligt vandaag en hoe zij naar de lessen kijkt. Daarna observeren we verschillende lessen en praten we met leerlingen, ouders en leerkrachten. Samen met de inspecteur ga ik vervolgens in gesprek met de directie van de school. Deze onderdelen van het inspectiebezoek geven mij meer zicht op de werkwijze van de inspectie. Ik weet beter wat ze belangrijk vinden en wat juist niet.
Drie keer waardevol
Voor mij was het bezoek daarom heel waardevol! En dat gold ook voor de school én de inspecteur met wie ik mee was: “De school stelde ook vragen aan Anouk. Het zicht op ontwikkeling was onvoldoende op deze school. Terwijl ik dat aan het uitleggen was, kon Anouk de school een aantal mooie tips geven. Zij gebruikte daarbij haar ervaringen op haar eigen school. Anouk heeft veel kennis op het gebied van kleuteronderwijs en vindt het leuk om op een andere school te kijken en haar ervaringen te delen. Dat was een hele zinvolle aanvulling!”
Ik kijk terug op een in alle opzichten leerzame dag en zie uit naar de volgende onderzoeken waaraan ik zal meewerken.
Na een succesvolle pilot gaat de inspectie na de zomer verder met de tijdelijk toegevoegde experts. De aanmelding hiervoor is inmiddels gesloten.
Meer weblogberichten
Reactiemogelijkheid gesloten
U kunt geen reactie meer plaatsen.
Reacties
-
Wat een geweldig initiatief. Dit is echt een manier om het nieuwe toezichtkader vorm te geven